Puntgaaf draait de rollen om

Verkeersborden in braille; je zou er raar van staan te kijken. Toch stond dit, samen met andere opmerkelijke beelden, centraal in de campagne van Puntgaaf Nederland. Op een ludieke manier hebben we Nederland via social media geconfronteerd met de ongemakken van een visuele beperking. Wat als je teksten niet meer zou kunnen lezen?

Bewustwording

“Puntgaaf draait in feite de rollen om,” aldus Bart Vroom van braillespecialist Dedicon. “Het confronteert ziende mensen hoe vervelend het is om visuele informatie te missen. Tientallen afbeeldingen die het straatbeeld in Nederland bepalen worden namelijk weergegeven in braille. Met als doel? Dat ziende Nederlanders zich bewust worden dat de informatie die zij dagelijks tot zich nemen, niet altijd toegankelijk is voor mensen met een visuele beperking.”
 

Ludiek

Het ludieke aspect van de actie roept natuurlijk vragen op: mensen die blind zijn hebben toch niets aan brailleletters op verkeersborden en gebouwen? “Dat klopt,” bevestigt Bart. “De voorbeelden die we in deze campagne geven lossen niet altijd in letterlijke zin het probleem op van ontoegankelijke informatie. Maar juist door beeldbepalende teksten als voorbeeld te kiezen, zetten we aan tot nadenken over het belang van toegankelijkheid.”
 

Social media

De spraakmakende afbeeldingen worden gedeeld op de campagnepagina’s van PuntgaafNL op Facebook, Twitter en Instagram. Bart Vroom stelt uitnodigend: “De campagne heeft een open karakter. Nieuwe ideeën zijn welkom en iedereen kan natuurlijk ook zelf aan de slag gaan. Hoe ziet jouw tekst er eigenlijk uit in braille? En: is jouw informatie toegankelijk voor iedereen? Samen maken we Nederland Puntgaaf!”
 

VN-verdrag

Een belangrijke stap in de goede richting is dat Nederland recentelijk het VN-verdrag voor mensen met een handicap heeft bekrachtigd. In dit verdrag is vastgelegd dat mensen met een beperking het recht hebben om zelfstandig en volwaardig aan de samenleving deel te nemen. Ook wanneer je een visuele beperking hebt. Nederland telt momenteel ruim 350.000 mensen die blind of slechtziend zijn. Mede door de vergrijzing groeit dit aantal de komende jaren met nog eens 20%. Het is daarmee een doelgroep om serieus rekening mee te houden. Toch blijft visuele toegankelijkheid nog vaak onderbelicht. Puntgaaf wil dat juist in beeld brengen. De campagne wordt dan ook ondersteund door:

  • Bibliotheekservice Passend Lezen
  • CBB
  • Dedicon,
  • Oogfonds
  • Oogvereniging
  • Vereniging Onbeperkt Lezen

Meer weten over deze campagne?

Afbeelding
portretfoto Bart Vroom

Bart Vroom

Manager Communicatie