Toegankelijke centrale stations

Reisinformatie voor blinde en slechtziende reizigers

Amsterdam CS, Rotterdam CS, Den Haag CS, Utrecht CS, Arnhem CS, Leiden CS… Centrale treinstations in Nederland zijn uiterst complexe gebieden. Hoe kan iemand die blind of slechtziend is zijn of haar weg vinden op deze stations? En op tijd de trein halen?

Als vervoersbedrijf wil je de reis van reizigers zo aangenaam mogelijk maken. Dat geldt natuurlijk ook voor mensen met een visuele beperking. Vaak is er al veel geregeld op de grote treinstations op het gebied van fysieke toegankelijkheid. Reisassistentie, geleidelijnen en liften zijn daar voorbeelden van. Maar wat te denken aan de hoeveelheid aan reisinformatie. Is die altijd en overal duidelijk waarneembaar, leesbaar en begrijpelijk voor mensen met een visuele beperking?

Toegankelijke reisinformatie

Iedereen moet zelfstandig met het openbaar vervoer kunnen reizen. Ook reizigers met een visuele beperking. Daarom maakt Dedicon reisinformatie voor alle passagiers toegankelijk. We brengen complexe gebieden – zoals trein- en busstations – in kaart en produceren praktische middelen. Behalve met de vervoersbedrijven zelf, werken we daartoe vaak samen met gemeenten. Voor deze bedrijven en organisaties produceert Dedicon teksten en beelden in een leesbare, zichtbare, voelbare of hoorbare vorm, zoals:

Ook advies over toegankelijk OV

Dedicon produceert niet alleen. We helpen ook om de huidige situatie te analyseren en geven advies en praktische handvatten, zodat je alle noodzakelijke aanpassingen zelf kunt uitvoeren.

Voordelen voor uw vervoersbedrijf

Eenduidige, toegankelijke reisinformatie levert OV-bedrijven veel voordeel op:

  • Klantgericht door merkbaar minder drempels.
  • Betere bereikbaarheid.
  • Positieve impuls OV-gebruik.
  • Bespaart tijd en geld.
  • Onderdeel MVO-beleid.

Meer weten?

Publicatiedatum: 15 april 2022 Laatste update: 2 months geleden