Thema: Waarom toegankelijk publiceren
De opbrengst van brontoegankelijk publiceren voor uitgevers
10 overtuigende argumenten
Toegankelijke publicaties verbeteren de gebruikerservaring
Toegankelijke publicaties, kwalitatieve publicaties
Toegankelijk publiceren: kostenpost of strategische investering
Voldoen aan wetgeving met toegankelijke publicaties
Inclusie begint bij de uitgever: omarm je ethische rol
Meestgestelde vragen binnen dit thema
Ik wil wel toegankelijk publiceren, maar dat is toch vooral een kostenpost?
Toegankelijkheidsexpert Wendelmoet van der Gugten: "Brontoegankelijk publiceren moet je vooral als een strategische investering beschouwen. Zeker, het vraagt wel vaak een financiële investering. Maar het levert ook veel op: betere productkwaliteit, betere gebruikservaringen, minder fouten in het productieproces, een groter bereik. Deze opbrengsten wegen voor veel uitgevers gelukkig zwaarder dan de initiële kosten. Mijn advies: voer verbeteringen gefaseerd door en verdeel de investering over meerdere stappen."
Lees ook het artikel Toegankelijk publiceren: kostenpost of strategische investering
Ook een vraag?
Leg deze dan voor aan onze toegankelijkheidsexperts tijdens een live Q&A.
Snel, kosteloos, laagdrempelig.
Ontvang je liever antwoord per mail, neem dan contact op met Wendelmoet via komverder@dedicon.nl.
Mensen met een beperking hebben niets aan mijn publicaties; ze zijn bedoeld voor een ander lezerspubliek. Waarom zou ik ze dan toegankelijk maken?
Rieke Vullings, Toegankelijkheidsmanager: "Mensen met beperkingen hebben baat bij toegankelijke publicaties, ongeacht het onderwerp. Of het nu gaat om studie, werk of persoonlijke interesse. Wat veel mensen, inclusief uitgevers, zich niet realiseren, is dat beperkingen in vele maten en vormen voorkomen, van visueel of motorisch tot neurodivergentie, zoals dyslexie of autisme. Chronische aandoeningen of tijdelijke beperkingen. Bij Dedicon ervaren we keer op keer dat publicaties wél waardevol zijn voor mensen met een beperking. Ze maken het verschil of iemand aan de kant moet staan, of kan meedoen. In onze optiek verdient iedereen toegang tot informatie, zonder oordeel over het gebruik ervan. Het is niet aan de uitgevers om te beoordelen of hun publicaties relevant en waardevol zijn voor iemand met een beperking."
Ook een vraag?
Leg deze dan voor aan onze toegankelijkheidsexperts tijdens een live Q&A. Snel, kosteloos, laagdrempelig.
Ontvang je liever antwoord per mail, neem dan contact op met Rieke via komverder@dedicon.nl.
Gaat toegankelijkheid ten koste van vormgeving of kwaliteit?
Toegankelijkheidsexpert Wendelmoet van der Gugten: "Nee. Correcte opmaak verhoogt juist de kwaliteit en robuustheid van publicaties. Het zorgt voor logische en consistente structuur, waardoor content beter te onderhouden, herbruikbaar en te distribueren is. Zo wordt het ontwerp toekomstbestendiger en klaar voor nieuwe technologieën en leesvormen."
Verder lezen:
Ook een vraag?
Leg deze dan voor aan onze toegankelijkheidsexperts tijdens een live Q&A.
Snel, kosteloos, laagdrempelig.
Ontvang je liever antwoord per mail, neem dan contact op met Wendelmoet via komverder@dedicon.nl.
Wat levert toegankelijkheid op voor de gebruikerservaring?
Toegankelijkheidsexpert Wendelmoet van der Gugten: "Toegankelijke bestanden zijn aanpasbaar, ze bieden consistente navigatie, hebben een duidelijke structuur, een betere leesbaarheid en integreren met voorlees- en vergrootfuncties. Dat verhoogt comfort, snelheid en zelfstandigheid van lezen voor álle gebruikers, ook zonder beperking. Daarmee voldoen je uitgaven aan de hoogste kwaliteitsstandaarden."
Lees ook het artikel Toegankelijke publicaties verbeteren de gebruikerservaring
Ook een vraag?
Leg deze dan voor aan onze toegankelijkheidsexperts tijdens een live Q&A.
Snel, kosteloos, laagdrempelig.
Ontvang je liever antwoord per mail, neem dan contact op met Wendelmoet via komverder@dedicon.nl.
Okay, ik begrijp de voordelen van toegankelijk publiceren. Maar hoe begin ik nu praktisch?
Toegankelijkheidsexpert Wendelmoet van der Gugten: "Begin met kleine stappen. Hiervoor bieden onze snelstartgidsen al goede handreikingen. Zorg bijvoorbeeld voor een heldere, semantische opmaak (koppen, alt‑teksten, lijsten, tabellen), goed navigeerbare hoofdstukken en machineleesbare metadata. Richt je workflow in met eenvoudige controles en breid dit dan stapsgewijs verder uit. Maar ook: beleg toegankelijkheid niet bij één persoon. De best practice van Veen, Bosch & Keuning Uitgeversgroep (VBK) is hier een mooi voorbeeld van."
"We snappen dat er veel bij komt kijken. Onze experts kunnen je bij elke stap adviseren, van bronbestand tot distributie. We ondersteunen uitgevers graag bij de implementatie van toegankelijk publiceren."
Ook een vraag?
Leg deze dan voor aan onze toegankelijkheidsexperts tijdens een live Q&A.
Snel, kosteloos, laagdrempelig.
Ontvang je liever antwoord per mail, neem dan contact op met Wendelmoet via komverder@dedicon.nl.
KENNISBANK VOOR UITGEVERS
Toegankelijk publiceren omvat nog veel meer.
Onze experts hebben al hun kennis per thema gebundeld.
WCAG-richtlijnen, Beeld, EPUB, Hulptechnologie, Metadata en meer.
Van de eerste basisprincipes tot praktische know-how.
Alles wat je nodig hebt vind je in onze kennisbank.
Doe er je voordeel mee.
Kom verder!