Dyslexiecoach en hulpmiddelen

Aangepast lesmateriaal voor dyslectische leerlingen

Als dyslexiecoach of dyslexiespecialist ondersteun en adviseer je leerlingen, ouders en onderwijsprofessionals. Je wilt natuurlijk dat dyslectische leerlingen zo goed mogelijk mee kunnen komen in het onderwijs. Voor het verbeteren van lees- en spellingvaardigheid en dus ook leesplezier en -motivatie zet je verschillende methoden en middelen in. Aangepaste schoolboeken bijvoorbeeld.

Handig is dan ook dat je als dyslexiespecialist weet wat er allemaal voor handen is aan aangepaste school- en studieboeken. En dat je niet onnodig veel tijd kwijt bent met het zoeken naar goed lesmateriaal. Of zelf lesmateriaal gaat aanpassen. 

Basisonderwijs

Op de basisschool krijgen kinderen met leesproblemen gerichte ondersteuning. Sommige scholen hebben een dyslexieprotocol waarin staat hoe zij omgaan met dyslexie. In het zorgplan van de basisschool staat welke methoden en hulpmiddelen de school gebruikt voor dyslectische leerlingen.

Voortgezet onderwijs

Een middelbare school kan op verschillende manieren rekening houden met dyslectische leerlingen. Deze leerlingen kunnen bijvoorbeeld:

  • vaker een mondelinge toets krijgen;
  • extra examentijd krijgen;
  • gebruikmaken van hulpmiddelen zoals een daisyspeler, voorlees-app LEX of een computer met spellingcontrole;
  • extra begeleiding krijgen bij lezen, spelling of taal. Dit gebeurt vaak in samenwerking met een onderwijsbegeleidingsdienst, dyslexiecoach of een remedial teacher.

Aangepaste schoolboeken en leermiddelen

Dedicon maakt aangepaste schoolboeken en leermiddelen voor leerlingen met een leesbeperking. Leer- en werkboeken voor het basisonderwijs en voortgezet onderwijs. En ook voor het mbo, hbo, universiteit en beroepsonderwijs is een collectie beschikbaar. Van audioboeken (DAISY) tot vergrotingen en van karaokeboeken tot handige apps:

Een tiener zit aan een wit bureau met een tablet in zijn hand en een koptelefoon op. Tekst: 'Leren met dyslexie? Ja, dat lukt mij prima'

Hulpmiddelen dyslexie