Informatie Rijksoverheid in toegankelijke leesvorm

Volwaardig deelnemen aan de samenleving

Mensen met een visuele beperking hebben, net als ieder ander, behoefte aan toegankelijke informatie van de overheid. De Rijksoverheid erkent dit: zij stelt dat digitale toegankelijkheid een kernverantwoordelijkheid is, waardoor websites, apps en digitale documenten zo moeten worden ingericht dat ook mensen met een visuele beperking ze zelfstandig kunnen gebruiken. Zodat ze volwaardig kunnen deelnemen aan de samenleving.

Concreet betekent dit onder meer dat publicaties zoals folders, brochures, factsheets en formulieren technisch en inhoudelijk toegankelijk moeten zijn. Zo moeten ze compatibel zijn met schermlezers, voorzien zijn van semantische opmaak (leesvolgorde, koppen, alternatieve teksten), voldoende contrast hebben, en indien nodig beschikbaar zijn in alternatieve leesvormen zoals braille, gesproken tekst of vergroten. 

Aanpassen naar andere leesvormen

Binnen dit kader werkt Dedicon structureel samen met de rijksoverheid. In opdracht van onder andere het Ministerie van Algemene Zaken maakt Dedicon diverse folders, brochures en factsheets toegankelijk voor mensen met een lees- of visuele beperking. Bijvoorbeeld door ze om te zetten naar audio

Of het nu gaat om een P-biljet, informatiemateriaal over de Participatiewet of andere overheidspublicaties, Dedicon past deze informatie aan, zodat het leesbaar is voor iedereen, ongeacht visuele beperking.

Bij die productie profiteert Dedicon van haar ruime expertise in aangepaste leesvormen: al meer dan 65 jaar zet de stichting tekst en beeld om naar braille, audio, vergrote weergaven of digitale formaten die voldoen aan de toegankelijkheidsnormen. 

Meer weten?