Didactiek

Schoolboeken: ze zijn vaak royaal geïllustreerd en voorzien van prachtige foto’s. Maar als je ze niet kunt zien heb je daar natuurlijk helemaal niks aan. En wanneer deze visuele elementen een wezenlijk onderdeel uitmaken van de lesstof, opdracht of toets, dan is dat natuurlijk al helemaal waardeloos. En dat komt vaker voor dan je zou denken.

Voorbeelden zijn er genoeg. Getallenlijnen, tekenopdrachten, omcirkel het juiste antwoord, klokkijken, woordpuzzels, lijnen trekken bij taalopdrachten, een rebus. En zo kunnen we nog wel even doorgaan. Je zou er haast moedeloos van worden.

Schoolboeken didactisch aanpassen

Gelukkig hebben we didactische specialisten. Zij zijn enorm gedreven om schoolboeken didactisch aan te passen. De opdrachten worden aangepast, de afbeeldingen worden netjes omschreven en zo nodig maken we er ook nog wat voelbare tekeningen bij. De essentie en de moeilijkheid blijven natuurlijk overeind. De leerstof wordt er een stuk begrijpelijker van. 

 

Dankzij didactische aanpassingen kan een leerling die niet (goed) kan zien, nu toch gewoon in de klas meedoen. Met dezelfde opdrachten als zijn klasgenootjes. En gewoon lekker zelfstandig. Over passend onderwijs gesproken.

 

Video: interview met Leonoor over didactische aanpassingen

Meer weten over didactische aanpassingen?

Afbeelding
Portretfoto Leonoor Soet

Leonoor Soet

Specialist didactische aanpassingen

Afbeelding
Portretfoto Anja Huisman

Anja Huisman

Specialist didactische aanpassingen

Afbeelding
Portretfoto Minke van Weert

Minke van Weert

Specialist didactische aanpassingen