De winst van toegankelijke tekst en beeld
Met kleine stappen veel resultaat boeken in jouw organisatie
Iedereen heeft er baat bij
Tekst en beeld toegankelijk maken. Het klinkt misschien ingewikkeld, maar dat is het vaak niet. Hans Beerens, expert toegankelijkheid bij Dedicon: “Het is een kwestie van dóen. En met kleine stapjes kun je al heel snel grote resultaten boeken. Neem bijvoorbeeld de website van je organisatie. Een site kan technisch nog zo goed in elkaar zitten, maar als de inhoud niet op orde is, dan sla je de plank mis. Zijn de teksten wel duidelijk geschreven? Is er wel een duidelijke structuur? Is er ondertiteling bij video’s? En hebben alle afbeeldingen een alt-tekst? Als ook dat goed is ingeregeld, dan hebben daar niet alleen mensen met een leesbeperking baat bij, maar iedere bezoeker van je website!”
“Sinds we zelf onze website toegankelijk hebben gemaakt, worden we in Google ook veel beter gevonden. Daardoor is het aantal sitebezoekers gestegen en daarmee ook de diensten die wij aanbieden.”
Praktische skills en know-how
Maar waar begin je? Bij Dedicon merken we dat veel bedrijven behoefte hebben aan advies over toegankelijke informatie en handvatten willen om zelf aan de slag te gaan. Zo organiseert Hans Beerens dikwijls bewustwordingssessies voor bedrijven en organisaties. “Dat is vaak een eerste kennismaking met het onderwerp. Ik zit dan bij meerdere disciplines aan tafel; bij managers, schrijvers, uitgevers, beleidsmakers, ontwerpers en ontwikkelaars. Veel deelnemers komen na zo’n sessie dan tot de conclusie dat toegankelijkheid eigenlijk veel winst oplevert en willen vervolgens praktisch skills en know-how om zelf van start te kunnen met toegankelijkheid binnen hun organisatie.”
Investeren in toegankelijke tekst en beeld levert heel wat op: |
|