Voelbare tekeningen voor het onderwijs

Vraag neemt jaarlijks toe
Reguliere schoolboeken bevatten de laatste jaren steeds meer plaatjes en afbeeldingen. Plaatjes die voor blinde leerlingen ook van belang zijn om de leerstof te begrijpen. Tabellen, grafieken of scheikundige formules bijvoorbeeld. Weergave in braille of audio is dan lang niet altijd een handige oplossing. In dat geval maken de afbeeldingen voelbaar. Per studiejaar meer dan 70.000! Een fors aantal dat nog jaarlijks toeneemt. Zo kunnen blinde leerlingen gewoon gebruik blijven maken van bestaande lesstof.

Didactische aanpassingen

Waar veel leerlingen met een visuele beperking ook regelmatig tegenaan lopen, zijn de visueel omschreven opdrachten in schoolboeken. Hoe moet je de vijf rode appels in je werkboek omcirkelen als je blind bent? Soms helpen voelbare tekeningen daarbij, maar een didactische aanpassing van de vraag is natuurlijk ook mogelijk. En ook daarvoor heeft Dedicon specialisten in eigen huis, op onze afdeling Tekst en Beeld.

Een blinde jongeman voelt met een brede lach aan een reliëftekening van een schilderij van Vincent van Gogh

Didactisch specialisten passen de opdracht aan, zodat leerlingen met een visuele beperking deze opdracht, of een variant erop, gewoon kunnen maken. Tot vorig jaar deden we dit alleen bij schoolboeken voor het basisonderwijs. Nu doen we dit ook voor een deel van de boeken voor het voortgezet onderwijs, zodat ook middelbare schoolleerlingen met een visuele beperking meer opdrachten op hun eigen niveau maken.
 

Meer projecten, toepassingen en inspiratie

Afbeelding
Portretfoto Inge de Mönnink

Inge de Mönnink

Manager Educatieve Dienstverlening & Strategische Innovatie